Účinky

Ako vplývajú omega-3 tuky na zdravie?
 
 Postupujúcim lekárskym výskumom omega-3 tukov sa zoznam blahodárnych účinkov týchto tukov stále zväčšuje.
 
 
1/ Tuky typu omega-3 redukujú riziko srdcových chorôb. Sú prírodným „riedidlom“ krvi . Udržujú krvné tuky, známe ako triacylglyceroly na spodnej bezpečnej hranici, znižujú krvný tlak a pomáhajú tepnám udržať si svoju elastickosť a zároveň chránia pred zápalom. Všeobecne povedané, tuky typu omega-3 sú nevyhnutné k dobre fungujúcemu krvnému obehu.
 
 
2/ Ako prírodné protizápalové činitele pomáhajú pri prevencii, alebo uľahčujú príznaky pri astme, artritíde, menštruačných bolestiach a migréne.
 
3/ Omega-3 tuky obzvlášť potrebuje očná sietnica ku správnemu videniu. Naviac tieto tuky zabraňujú poškodeniu jemných cievok v oku a zároveň v nich zvyšujú cirkuláciu krvi práve tak, ako fungujú u ciev srdcových.
 
4/ Pokiaľ zaradíte omega-3 tuky do svojho jedálnička, získate tým tzv.“potravu pre váš mozog“. To skutočne nie je žart. Väčšina polynenasýtených omega-3 tukov sa stáva súčasťou šedej kôry mozgovej. Vedci tvrdia, že v krajinách, kde sú ryby na poprednom mieste v jedálničku, ľudia veľmi málo trpia depresiami, v porovnaní so Spojenými štátmi, kde je konzumácia rýb veľmi malá a depresia sa stáva veľkým problémom.
 
5/ Tuky typu omega-3 redukujú riziko rakoviny. Nielen o tomto priaznivom účinku ale i o všetkom ostatnom sa dozviete v tejto knihe.
 
 
Celý život nám bolo odporúčané, aby sme sa vyhýbali maslu a nasýteným tukom a namiesto nich zaradili do stravy polynenasýtené tuky a margaríny. Je na tom niečo zlé?
 
Toto je jedna z najpálčivejších tém, ktorej lekári a dietológovia museli čeliť. Dnes už pripúšťajú, že veľké množstvo polynenasýtených tukov v strave, ktoré predtým doporúčali, nie je pre naše zdravie tým najlepším. Tuky typu omega-6 a margaríny boli postavené do popredia a dôležitosť potreby omega-3 tukov sa ignorovala. Experti nabádali k desaťkrát až 30krát vyššej spotrebe omega-6 ako omega-3 mastných kyselín. Dnes sa dozvedáme, že tento nepomer spôsobuje väčšiu chorobnosť ľudí.
 
Vysoké množstvo omega-6 tukov bez kontrolných účinkov tukov typu omega-3 podporuje vznik ochorení, ktorým sa malo predchádzať. Týka sa to srdcových chorôb, alergií, astmy, poruchy imunitného systému, obezity, cukrovky, depresie a dokonca i rakoviny. Dôležitá štúdia z roku 1997 z Japonska detailne popisuje nárast všetkých týchto ochorení po prvýkrát v histórii Japonska, keď začali ľudia vo väčšom množstve konzumovať tuky typu omega-6 a prispôsobovať svoju stravu západným vzorom. Mnoho vedcov je dnes presvedčených , že udržať si dobré zdravie záleží predovšetkým na znovuobnovení správneho pomeru medzi oboma skupinami omega tukov v našej strave.Tuk typu omega-6 by nemal byť prijímaný trikrát viac  ako tuk typu omega-3 a pri liečebných účeloch by mal byť pomer jedna k jednej. Naši predkovia, ktorý sa zaoberali lovom a zberom, konzumovali približne rovnaké množstvo omega-6 a omega-3 a tento pomer sa javí aj pre naše telo ako ideálny.
 
Ako môže jediná živina ako je omega-3 mať tak veľký vplyv na toľko rozličných ochorení?
 
Nemali by sme byť tak prekvapení. Tiež to bol len malinký vitamín PP – niacín, ktorý si poradil s tzv. „tromi – D“ – s diareou – pelagrou chronickou hnačkou s nervovými poruchami a vyrážkou, dermatitídou a demenciou. Niektorí experti pridali štvrté D, predstavujúce death smrť, keď sa rozsiahla hnačková epidémia prehnala cez juh USA na začiatku 20.storočia. Približne 10 000 ľudí podľahlo tejto chorobe v roku 1915 a ďalších 7000 v roku 1929. Tisíce ďalších skončilo v ústavoch pre duševne chorých. Väčšina týchto obetí boli chudobní ľudia, ktorí sa živili prevažne rafinovanými kukuričnými výrobkami, kukuričnou krupicou, bravčovou masťou a buchtami z bielej múky. Mnoho lekárov sa domnievalo, že pelagra je infekčné ochorenie. V roku 1937 sa však veľmi chorí pacienti, ktorým bol experimentále podávaný vitamín B-niacín, zázračne uzdravili, dokonca i z psychózy.
 
Na konci šesťdesiatych rokov vedci zistili, že prostaglandíny, hormónom podobné zlúčeniny, ktoré patria k najúčinnejším známym biologickým látkam, vznikajú syntézou výhradne z omega-3 a omega-6 mastných kyselín sú zoskupené pod pojmom „eikosanoidy“. Bolo preukázané, že eikosanoidy sú účinné ako napríklad inzulín, ktorý je vylučovaný pankreasom. Inzulín však cirkuluje v krvi a eikosanoidy majú lokálny vplyv na bunky a tkanivá.
Veda nakoniec prišla na to prečo sú esenciálne mastné kyseliny nevyhnutné – eikosanoidy, ktoré z nich vaše telo vyrába, ovplyvňujú všetky orgánové systémy.
 
 
Čo nakoniec presvedčilo o tom, že ako omega-6 tak aj omega-3 mastné kyseliny sú v strave potrebné?
Prostaglandíny (alebo eikosanoidy) môžu mať dobré aj zlé učinky. Zlé účinky sa môžu objaviť, pokiaľ vytvárame nadmerné množstvo určitého druhu eikosanoidov. Potencionálne najviac škodlivé sú tie, ktoré vznikajú v našich bunkách z kyseliny arachidónovej (AA), omega-6. Pretože prevládal v lekárskej vede určitý odpor k akceptovaniu teórie, žeby tuky typu omega-3 mohli byť pre nás potrebné, bolo veľmi ťažké pre malú skupinu vedcov, ktorí sa omega-3 tukmi zaoberali, publikovať v rôznych lekárskych časopisoch.
 
Objav, ktorý bol uskutočnený s grónskymi Eskimákmi, všetko zmenil. Finančné prostriedky pre výskum vzťahu medzi omega-3 tukmi a srdcovou činnosťou sa stali dostupnými po celom svete. Celý lekársky svet čakal na výsledky s veľkým napätím, všetky správy sa ihneď začali objavovať v prestížnych magazínoch. Objavy týkajúce sa omega-3 tukov pomohli pribrzdiť nadvýrobu omega-6 tukov, ktoré sú zodpovedné za škody spôsobené v tepnách.
Príroda nám chce poskytnúť obe skupiny mastných kyselín v strave. Rovnováha – o to tu hlavne ide – dnes chýba v prevažnej väčšine moderného stravovania.
 
 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.