Ako nájsť rybí olej v e-shopoch?

 

Väčšina z nás klikne na Google s očakávaním, že si rybí olej jednoducho a rýchlo "vygooglií". A vyberie.

 

Bude to ale skutočný výber? Možno aj nie. Časy sa menia. Spoločnosť Google ako súkromná obchodná spoločnosť chce vytvárať finančný zisk.

 

Ale ako z bezplatného poskytovania informácií vytvoriť zisk? Google v oblasti tvorby zisku zrejme pristúpil k inovácii stratégie. Vyzerá, že spočiatku nenápadne a v súčasnosti už aj viditeľnejšie začína manipulovať poskytnuté informácie.  Akým spôsobom?

 

Od augusta 2018 Google zásadne zmenil vyhľadávací algoritmus v záujme lepšieho „posudzovania“ čo je dôveryhodné a správne. Ako presne nikto nevie. Sú tu však prvé výsledky vylepšení, schované pod ochranu používateľov pred „nevhodnými informáciami“.

 

Príklad: hľadáte „rybí olej“, a nájdete "hlúposti".

Pri hľadaní cez Google sa Vám objaví v prvom rade množstvo reklám na rybie oleje.

Okrem reklám nájdete prednostne produkty jednej medzinárodnej sieťovej značky predávané v sieťových lekárňach.

Z textového obsahu sa ponúknu články o rybom oleji niekoľko rokov staré, články spochybňujúce účinky, šokujúce bulvárne články typu „pozor, opatrne s rybím olejom“, očividne zavádzajúce články tvrdiace doslova hlúposti typu „kvalitný rybí olej by mal byť čím viac koncentrovaný, najlepšie vo forme etylesteru“. Čiže odporúčanie polosyntetických derivátov.

Rovnako sa vo výsledkoch vyhľadávania často ponúkajú rôzne zdroje vychádzajúce z jedinej „na mieru ušitej“ negatívnej vedeckej štúdie, negujúcej pozitívne účinky overené tisíckami iných štúdií, prípadne "dôkazy" že "omega-3 nemajú takmer žiadne účinky" atď…

 

Realitu, rybie oleje predávané bežne u nás v "kamenných" predajniach so zdravou výživou a v ich e-shopoch pravdepodobne nenájdete vôbec. Môžete trpezlivo prechádzať až do poslednej strany hľadania. Fakt, že sa na Slovensku máme aj výrobcu originálnych rybých olejov doplnených o špeciálne mikroživiny nie je zrejme podľa algoritmu Google dostatočne relevantný. Prečo?

Podstatné je, že projekt Nutraceutica si u Google odmieta platiť pravidelnú reklamu na rybí olej. Našiu filozofiou je uprednostniť ľudí a prostriedky prednostne investovať do poskytovania  bezplatných vzoriek rybieho oleja na športových podujatiach namiesto podpory reklamného monopolu a manipulovnia s informáciami. 

 

Ašte v júli 2018 by ste rybie oleje vyrábané na Slovensku našli bez problémov, dokonca na prvých miestach. Po "inovácii" vyhľadávacieho algoritmu zostali v ponuke vyhľadávača Google len sieťové lekárne s výrobkami medzinárodných korporácií alebo výrobky vyrobené v Číne neznámym výrobcom, zabalené pod privátnou obchodnou značkou alebo bezcenné bulvárne informácie.

 

Podobne, viaceré slovenské e-shopy so zdravou výživou náhle zmizli z výsledkov vyhľadávania alebo sa posunuli na úplný koniec rebríčka. Vyzerá to tak, že ak chcú slovenské e-shopy prežiť, musia od augusta 2018 pravidelne platiť reklamu u Google. Bez reklamy sa nezaobídu.

 

Účel svätí prostriedky, prečo sa viaceré skutočne relevantné informácie nezobrazia. Je čas vyberať zisky z reklám z rozvinutého segmentu trhu…

 

Ako sa brániť reklamnnej manipulácii?

 

Overujte vyhľadávanie cez DuckDuckGo, nezávislý od reklám.

Projekt vyhľadávača DuckDuckGo.com je nezávislým vyhľadávačom. Váži si Vaše súkromie. Nezbiera údaje používateľov o vyhľadávaní, nepoužíva žiadne cielené reklamné odkazy. Všetkým užívateľom ponúka rovnaké výsledky. Neprispôsobuje výsledky podľa nazbieraných údajov o Vás. Nevytvára okolo Vás "informačnú bublinu" šitú na mieru pre Vás a pre vlastné reklamné záujmy.

 

Vyskúšajte diametrálny rozdiel výsledkov pri vyhľadávaní a porovnávajte.

Získajte lepší prehľad.

Skúste napríklad cez DuckDuckGo hľadať „rybí olej“. Ocitnete sa doslova v inom svete informácií. Bez reklamy a manipulácie.

Na rozdiel od Google Vám budú ponúknuté informácie o všetkých existujúcich výrobkoch, dokonca slovenské sú na prvom mieste. To, čo je v nezávislom vyhľadávači na prvom mieste, Vám paradoxne Google neponúkne vôbec. Zrejme v záujme „ochrany“ pred nepodstatnými informáciami.

 

Skúste tiež hľadanie cez Bing.com. Príklad: vyhľadať "rybí olej". Taktiež nájdete aktuálne informácie a relevantné produkty, nie staré, neaktuálne alebo zavádzajúce bulvárne články.

 

Pri hľadaní na internete stačil Google, dnes to už zrejme neplatí.

 

Ak sa spoľahnete na Google, mnohé relevantné informácie neuvidíte vôbec. Namiesto nich uvidíte dva až štyri reklamné odkazy nad výsledkami a ďalšie reklamy dole, ako to najdôležitejšie pre Vás.

Google = reklamný vyhľadávač, manipulujúci relevantné informácie v záujme predaja vlastnej reklamy?

 

Veľa úspechov v hľadaní a správnom výbere.