Ako zlepšiť rast vlasov?

Ako zlepšiť rast a kvalitu vlasov?
 
Existuje nespočetné množstvo balzámov, šampónov a extraktov dosahujúcich viac kozmetický ako želateľný účinok. Veľa žien a mužov musí príliš skoro siahnúť po farbách na vlasy. Profesionáli z oblasti starostlivosti o vlasy ako aj dietológovia však veľmi dobre vedia, že výživa nezabezpečujúca dostatočný príjem jednotlivých zložiek ako aj nevyvážená strava môže významne prispievať k zmenám vzhľadu a kvality vlasov, strate lesku, strate pigmentácie, zmenšeniu hrúbky, oslabeniu vlasových folikulov a v konečnom dôsledku k spomaleniu rastu. Medzi najúčinnejšie opatrenia v starostlivosti o zdravé a kvalitné vlasy preto patrí zabezpečenie správnej výživy a prípadné použitie špeciálnych potravín alebo doplnkov výživy.
Vlas je vytvorený z bielkoviny nazývanej keratín. Vyrastá z vlasového folikulu nachádzajúcehio sa pod pokožkou. Farbu vlasom dodáva pigment melanín, ktorý sa vytvára v spodnej vrstve vlasového folikulu.
 
Každý deň vypadáva približne 50 až 100 vlasov ktoré sú nahrádzané rovnakým počtom nových vlasov. Vyššia strata vlasov svedčí o narušení rovnováhy obnovy a môže viesť k lysinám až k alopécii.
 
Ako rastú vlasy?
 
Každý vlas vyrastá z vlasového folikulu. Nové vlasové bunky vytláčajú staré smerom von z folikulu. Folikuly vytvárajú nové bunky periodicky, v rastovej fáze ktorá je striedaná pokojovou fázou a končí sa vypadnutím vlasu. Vlasový cyklus trvá 2 až 4 roky u mužov a 4 až 6 rokov u žien.Vlas narastie priemerne o 0,5 mm denne, 1-1,5 cm mesačne. Rýchlosť rasu je ovplyvnená geneticky, vekom, hormónmi a výživou.
 
Slabá výživa
 
Mať zdravé a krásne vlasy znamená zabezpečiť príjem potrebných nutrientov zvnútra. Spoliehať sa výlučne na pomoc vlasových stimulantov vo forme kozmetických prípravkov nestačí. Je to ako kúpať sa vo vode a byť smädný.
 
Aké výživové zložky sú dôležité pre optimálny rast?
 
Kvalitná a vyvážená výživa zabezpečuje optimálny rast. Medzi komplexné dietetické opatrenia smerujúce k zabezpečeniu optimálneho rastu a zachovaniu pigmentácie patrí zabezpečenie príjmu dôležitých nutrientov a dlhodobá prevencia oxidatívneho stresu, spomalenie biologického stárnutia.
 
Vitamín C
 
Pomáha zlepšovať prekrvenie vlasových folikulov. Chráni kapiláry pred oxidatívnym stresom a tým zabezpečuje zachovanie transportu krvi do folikulov.
Vitamín E
 
Vitamín E zvyšuje vychytávanie kyslíka tkanivami a zároveň miernym antiagregačným (protizrážanlivým) účinkom zlepšuje mikrocirkuláciu folikulov. Dostatočnoý príjem vitamínu E pôsobí proti nadmernému zhlukovaniiu červených krviniek prispievajúcemu k zníženej schopnosti prenášať kyslík do najjemnejších kapilár. Zachovanie mikrocirkulácie je kľúčové pre prevenciu atrofie (odumierania) vlasových folikulov.
 
Vitamín A
 
Pre rast vlasov je dôležitý optimálny príjem, nedostatočný príjem rovnako ako príliš vysoký príjem vitamínu A môže spôsobovať vypadávanie vlasov. Vhodným zdrojom pre zabezpečenie optimálneho príjmu vitamínu A sú karotenoidové farbivá pri ktorých odpadá riziko predávkovania.
 
Vitamín B6, Zinok, fytosteroly
 
Vitamín B6 je účinným nutrientom v prevencii vypadávania vlasov, pomáha pri tvorbe melanínu. Zúčastňuje sa funkcie viac ako 100 enzymatických procesov zahrňujúc konverziu tryptofánu na niacín. Vitamín B6 je najviac zastúpený v pečeni, celozrnných cereáliách, mäse, vajciach.
Kombinácia vitamínu B6, zinku a fytosterolov inhibuje aktivitu enzýmu 5-alfa-reduktáza (5-AR) zodpovedného za konverziu testosterónu na dyhydrotestosterón spôsobujúci zastavenie rastu vlasov a alopéciu. Synergická kombinácia týchto látok je veľmi účinná ako výživová formulácia na podporu rastu vlasov.
Bohatým zdrojom zinku a fytosterolov sú tekvicové semienka, 30g semienok obsahuje približne 2mg zinku. Menej výdatným zdrojom je tekvicový olej, ktorý aj keď má relatívne najvyšší obsah zinku spomedzi rastlinných olejov, absolútne hodnoty sú v porovnaní so semienkami niekoľko násobne nižšie, 30g tekvicového oleja (3 lyžice) obsahuje 0,15mg zinku.
Surové pšeničné klíčky obsahujú 12mg zinku/100g potraviny, 30g klíčkov poskytne 3,6mg zinku.
 
Kyselina azelaová
 
Kyselina azelaová je prirodzene sa vyskytujúca dikarboxylová kyselina nachádzajúca sa v celých obilných zrnách, v nelúpanej ryži, jačmeni a v potravinách živočíšneho pôvodu. Bola schválená pre lokálnu liečbu akné. Existujú vedecké dôkazy o inhibičnom potenciále kyseliny azelaovej na 5-AR.
Zvýšenie konzumácie obilných klíčkov a celozrnných potravín zabezpečuje nielen dostatok zinku a vitamínov ale aj zdroj kyseliny azelaovej. Uvedené zložky pôsobia synergicky, podporujú rast vlasov.
 
Metylsulfonylmetán (MSM)
 
Molekula MSM obsahuje organickú síru nevyhnutnú pre tvorbu kolagénu, sírnych aminokyselín a keratínu. Keratín je hlavnou zložkou vlasov.  Odporúča sa konzumácia potravy bohatej na sírne aminokyseliny, cysteín (tvaroh, syry) prípadne posilnenie ich tvorby užívaním MSM vo forme doplnkov výživy. MSM je zároveň substrát pre glutatión, najsilnejší vnútrobunkový antioxidant. Posilnením tvorby glutatiónu sa zvyšuje ochrana DNA vlasových folikulov pred degeneráciou a predčasným vypadávaním vlasov. MSM sa odporúča brať dlhodobejšie, výsledky v podobe spevnenia a zvýšenia hustoty vlasov sa dostavia obvykle až po niekoľkých mesiacoch. Zabránením predčasnému vypadávaniu sa pri zachovaní rovnakej dĺžky vlasového cyklu postupne zvyšuje hustota vlasov.
Odporúčaná dávka MSM 1 až 3 g denne.

Nukleové kyseliny, nukleotidy
 
Sladkovodná riasa Chlorella obsahuje nukleotidy nazývané tiež rastový faktor Chlorelly (Chlorella Growth Factor – CGF). 
CGF je komplex nukleotidových peptidov skladajúcich sa z väčšej časti z derivátov nukleových kyselín. Vedci objavili že CGF sa vytvára hlavne počas intenzívnej fotosyntézy umožňuje Chlorelle rásť tak rýchlo.
 
Klinické skúsenosti u ľudí ukázali že CGF napomáha napríklad zrýchlenému rastu detí bez vedľajších účinkov.  U dospelých posilňuje funkciu nukleových kyselín (ribonukleová a deoxyribonukleová kyselina RNA/DNA) zodpovedných za syntézu bielkovín, primárne dôležitých pre vytváranie pevných vlasov. Nukleotidy pôsobia stimulačne na obnovu poškodených vlasových vačkov a podporujú tiež rast vlasov.
 
Dr. Benjamin Frank, autor knihy The No-Aging Diet uvádza že produkcia RNA/DNA u ľudí sa postupne s vekom spomaľuje, čo sposobuje zníženie vitality a zvýšenie rizika vzniku rôznych chorôb. Dr. Frank odporúča diétu bohatú na obsah nukleových kyselín.
 
Dr. Minchinori Kimura z Japonska zistil, že podiel 10% RNA a 3% DNA z celkového obsahu predurčuje Chlorellu na najvyšší obsah nukleových kyselín medzi potravinovými zdrojmi. Užívanie Chlorelly môže  preto napomáhať obnove poškodených vlasových folikulov.
 
Nukleové kyseliny sa procesom trávenia štiepia na nukleozidy a nukleotidy, kombinujú s inými nutrientami ako vitamín B-12, bielkoviny a polysacharidy. Nukleozidy a nukleotidy sú prekurzormi viacerých koenzýmov. Napríklad energiu dodávajúci nukleotidový koenzým kritický pre náš metabolizmus je ATP (adenozíntrifosfát). Ďaľšie nukleotidové koenzýmy UDP a CDP sú potrebné pre biosyntézu glykozaminoglykánov.
 
DNA and RNA ktorá je prijatá potravou priamo nenahrádza bunkovú DNA a RNA, ale vzniknuté kombinácie aminokyselín zabezpečujú stavebné jednotky pre obnovu genetického materiálu buniek a poskytujú prekurzory pre syntézu enzýmov.
Ribonukleová kyselina (RNA) podlieha v tele značnej premene. Je nevyhnutná k replikácii génov a proteosyntéze (syntéze bielkovín). Telo môže vytvoriť nukleové kyseliny de novo, proces vyžaduje veľké nároky na energiu. Uľahčenie pre telo predstavuje konverzia z nukleotidov a nukleozidov získaných z potravy alebo z rozloženej RNA zo zaniknutých telových buniek.
 
Ak máme dostatočný príjem nukleových kyselín v potrave, chránime bunkové jadrá a genetické informácie buniek, zjednodušene udržiavame bunky vitálne. Plne funkčné nukleové kyseliny biunkových jadier umožňujú účinnejšie využíitie živín a tým rýchlejšiu tvorbu keratínu potrebného pre stavbu vlasov.
 
Existuje niekoľko druhov chlorelly, krorá obsahuje najviac nukleotidov?
 
Obsah nukleotidov v Chlorelle závisí od celkového obsahu bielkovín. Vysoký obsah bielkovín poskytuje zároveň vysoký obsah regeneračných CGF nukleotodov. Kým Chlorella pyrenoidosa obsahuje približne 60% bielkovín, Chlorella vulgaris obsahuje až 70% bielkovín, z toho 5,1% DNA a RNA čím poskytuje viac nukleotidov pre regeneráciu, má relatívne najlepší pomer CGF/železo (relatívne menej železa k obsahu nukleotidov).
 
 
Chlorelly nebrať dlhodobo pre riziko kumulácie železa v tele, platí najmä pre ženy v menopauze a všeobecne pre mužov.
Železo sa z tela takmer nevylučuje, vekom sa hromadí. Vysoké hladiny železa môžu zvýšiť oxidatívny stres, degeneráciu vlasových folikulov a paradoxne po dlhodobom užívaní chlorelly prispieť k strate vlasov.