Ako zlepšiť rast vlasov?

Ako zlepšiť rast a kvalitu vlasov?
 
Existuje nespočetné množstvo balzámov, šampónov a extraktov dosahujúcich viac kozmetický ako želateľný účinok. Veľa žien a mužov musí príliš skoro siahnúť po farbách na vlasy. Profesionáli z oblasti starostlivosti o vlasy ako aj dietológovia však veľmi dobre vedia, že výživa nezabezpečujúca dostatočný príjem jednotlivých zložiek ako aj nevyvážená strava môže významne prispievať k zmenám vzhľadu a kvality vlasov, strate lesku, strate pigmentácie, zmenšeniu hrúbky, oslabeniu vlasových folikulov a v konečnom dôsledku k spomaleniu rastu. Medzi najúčinnejšie opatrenia v starostlivosti o zdravé a kvalitné vlasy preto patrí zabezpečenie správnej výživy a prípadné použitie špeciálnych potravín alebo doplnkov výživy.
Vlas je vytvorený z bielkoviny nazývanej keratín. Vyrastá z vlasového folikulu nachádzajúcehio sa pod pokožkou. Farbu vlasom dodáva pigment melanín, ktorý sa vytvára v spodnej vrstve vlasového folikulu.
 
Každý deň vypadáva približne 50 až 100 vlasov ktoré sú nahrádzané rovnakým počtom nových vlasov. Vyššia strata vlasov svedčí o narušení rovnováhy obnovy a môže viesť k lysinám až k alopécii.
 
Ako rastú vlasy?
 
Každý vlas vyrastá z vlasového folikulu. Nové vlasové bunky vytláčajú staré smerom von z folikulu. Folikuly vytvárajú nové bunky periodicky, v rastovej fáze ktorá je striedaná pokojovou fázou a končí sa vypadnutím vlasu. Vlasový cyklus trvá 2 až 4 roky u mužov a 4 až 6 rokov u žien. Vlas narastie priemerne o 0,5 mm denne, 1-1,5 cm mesačne. Rýchlosť rastu je ovplyvnená geneticky, vekom, hormónmi a výživou.
 
Nedostatočné zásobenie živinami
 
Mať zdravé a krásne vlasy znamená zabezpečiť príjem potrebných nutrientov zvnútra. Spoliehať sa výlučne na pomoc vlasových stimulantov vo forme kozmetických prípravkov nestačí. Je to ako kúpať sa vo vode a byť smädný.
 
Aké výživové zložky sú dôležité pre optimálny rast?
 
Kvalitná a vyvážená výživa zabezpečuje optimálny rast. Medzi komplexné dietetické opatrenia smerujúce k zabezpečeniu optimálneho rastu a zachovaniu pigmentácie patrí zabezpečenie príjmu dôležitých nutrientov a dlhodobá prevencia oxidatívneho stresu, spomalenie biologického stárnutia. Pre optimálny rast je potrebné zabezpečiť súčasne výživu a ochranu vlasových korienkov.  Antioxidanty chránia pred degeneráciou a predčasným vypadávaním vlasov. Nedostatok antioxidantov zapríčiňuje nadmerné poškodenie vlasových folikulov.
 
Vitamín C
 
Pomáha zlepšovať prekrvenie vlasových folikulov. Chráni kapiláry pred oxidatívnym stresom a tým zabezpečuje zachovanie transportu krvi do folikulov. Samotný vitamín C však určite nestačí. Chráni prednostne pred oxidáciou látok rozpustných vo vodnom prostredí. Bunkové steny sú však zložené z fosfolipidov, obsahujú teda aj molekuly tukov, životne dôležitých pre vytvorenie bariéry medzi vonkajším a vnútorným prostredím bunky. A práve tuky bývajú najviac poškodzované tým že oxidujú. Oxidáciou sa znefunkčňujú a narušuje sa výmena látok cez bunkové steny. Dochádza k degenerácii.
 
Na ochranu tukového prostredia buniek a teda aj vlasových folikulov potrebujeme zabezpečiť najmä dostatok vitamínu E.  
 
Vitamín E
 
Vitamín E zvyšuje vychytávanie kyslíka tkanivami a zároveň miernym antiagregačným (protizrážanlivým) účinkom zlepšuje mikrocirkuláciu folikulov, chráni pred peroxidáciou lipidov v bunkových stenách. Dostatočný príjem vitamínu E pôsobí proti nadmernému zhlukovaniiu červených krviniek prispievajúcemu k zníženej schopnosti prenášať kyslík do najjemnejších kapilár. Zachovanie mikrocirkulácie a antioxidačná ochrana sú kľúčové pre prevenciu atrofie (odumierania) vlasových folikulov.
 
"Vitamín E" a "vitamín E" nemusí byť to isté!
Vitamín E tvorí skupina 8 príbuzných látok, 4 nasýtené formy vitamínu E – tokoferoly a 4 nenasýtené formy vitamínu E – tokotrienoly.
A tu je možné nájsť kľúč k úspechu v podpore hustoty a kvality vlasov.
 
Tokotrienoly – nenasýtené formy vitamínu E majú v porovnaní s tokoferolmi až 60-krát vyšší antioxidačný poteciál a ako jediné formy vitamínu E majú klinicky potvrdené účinky zvyšovať hustotu vlasov.
 
Ako vlastne dochádza k zvýšeniu hustoty vlasov?
Vlasový folikul má geneticky danú dĺžku aktívneho obdobia rastu vlasu. Po ukončení rastového cyklu dochádza k vypadnutiu vlasu, kľudovej fáze a začatiu nového rastovéhocyklu. Čím viac sa dokáže predĺžiť obdobie rastu folikulov, tým viac vlasových koreňov sa nachádza v aktívnej fáze a podieľa sa na celkovej hustote vlasov, súčasne relatívne menej folikulov sa nachádza v stave vypadnutého vlasu.

 

Verte, či neverte, ak budete brať tokotrienoly, nenasýtené formy vitamínu E vnútorne, môžete si všimnúť opätovný rast vlasov aj na miestach, kde už úplne chýbali alebo jednoducho  spozorujete hustejšie a krajšie vlasy.

 

Takéto výsledky dosiahla placebom kontrolovaná klinická štúdia na dobrovoľníkoch trpiacich stratou vlasov. Do štúdie bolo zaradených 38 účastníkov, rozdelených na dve skupiny, prvá (21 účastníkov) dostávala 100 mg tokotrienolov denne, druhá skupina (17 účastníkov) dostávala placebo (liek bez obsahu účinnej látky). Monitoroval sa počet vlasov konkrétnej oblasti a váha 20 vlasov sĺžky 1cm. Monitorovanie sa uskutočnilo na začiatku štúdie, po 4 mesiacoch a pri ukončení štúdie po 8 mesiacoch.

Výsledky boli veľmi prekvapivé až úžasné. Skupina užívajúca tokotrienoly zaznamenala 34,5% nárast počtu vlasov už po 8 mesiacoch. Placebo skupina bez účinnej látky zaznamenala 0,1% nárast, prakticky nezmenený stav. Hmotnosť 1 cm úseku 20 vlasov (hrúbka vlasu) sa však nezmenila v oboch skupinách.

 

Výsledky monitoringu: počet vlasov v sledovanej oblasti

skupina: začiatok 4 mesiace 8 mesiacov
tokotrienoly 284 328

383

placebo 289 298

289

zdroj:  Lim Ai Beoy et al.: Effects of Tocotrienol Supplementation on Hair Growth in Human Volunteers; Trop Life Sci Res. 2010 Dec.

 

Zo štúdie vyplýva, že podávanie tokotrienolov –  nenasýtených foriem vitamínu E vedie k predĺženiu rastového cyklu a tým k zvýšeniu celkovej hustoty vlasov, zatiaľ čo geneticky daná hrúbka vlasov zostáva nezmenená.

Predpokladá sa účinná inhibícia peroxidácie lipidov a maximálna ochrana vlasového folikulu vedúca k predĺženej životnosti.

Predĺženie rastového cyklu vlasu ochranou rastového folikulu vedie k zvýšenému pomeru aktívnej ku spiacej fáze korienkov, viac korienkov zostáva nosičom vlasu a výsledkom je vyššia hustota.

Predpokladom terapeutického úspechu je dlhodobé podávanie nenasýtených foriem vitamínu E v horizonte minimálne 6 až 12 mesiacov.

 

Prírodnú zmes tokoferolov a tokotrienolov obsahuje prípravok: Karnozín TokoMax kapsuly.

 

 

Vitamín A
 
Pre rast vlasov je dôležitý optimálny príjem vitamínu A. nedostatočný príjem rovnako ako vysoký príjem vitamínu A môže spôsobovať vypadávanie vlasov. Vhodnými zdrojmi pre zabezpečenie optimálneho príjmu vitamínu A sú olej z treščej pečene alebo rastlinné karotenoidové farbivá.
 
Vitamín B6, Zinok, fytosteroly
 
Vitamín B6 je účinným nutrientom v prevencii vypadávania vlasov, pomáha pri tvorbe melanínu. Zúčastňuje sa funkcie viac ako 100 enzymatických procesov zahrňujúc konverziu tryptofánu na niacín. Vitamín B6 je najviac zastúpený v pečeni, celozrnných cereáliách, mäse, vajciach.
Kombinácia vitamínu B6, zinku a fytosterolov inhibuje aktivitu enzýmu 5-alfa-reduktáza (5-AR) zodpovedného za konverziu testosterónu na dyhydrotestosterón spôsobujúci zastavenie rastu vlasov a alopéciu. Synergická kombinácia týchto látok je veľmi účinná ako výživová formulácia na podporu rastu vlasov.
Bohatým zdrojom zinku a fytosterolov sú tekvicové semienka, 30g semienok obsahuje približne 2mg zinku. Menej výdatným zdrojom je tekvicový olej, ktorý aj keď má relatívne najvyšší obsah zinku spomedzi rastlinných olejov, absolútne hodnoty sú v porovnaní so semienkami niekoľko násobne nižšie, 30g tekvicového oleja (3 lyžice) obsahuje 0,15mg zinku.
Surové pšeničné klíčky obsahujú 12mg zinku/100g potraviny, 30g klíčkov poskytne 3,6mg zinku.
 
Kyselina azelaová
 
Kyselina azelaová je prirodzene sa vyskytujúca dikarboxylová kyselina nachádzajúca sa v celých obilných zrnách, v nelúpanej ryži, jačmeni a v potravinách živočíšneho pôvodu. Bola schválená pre lokálnu liečbu akné. Existujú vedecké dôkazy o inhibičnom potenciále kyseliny azelaovej na 5-AR.
Zvýšenie konzumácie obilných klíčkov a celozrnných potravín zabezpečuje nielen dostatok zinku a vitamínov ale aj zdroj kyseliny azelaovej. Uvedené zložky pôsobia synergicky, podporujú rast vlasov.
 
Metylsulfonylmetán (MSM)
 
Molekula MSM obsahuje organickú síru nevyhnutnú pre tvorbu kolagénu, sírnych aminokyselín a keratínu. Keratín je hlavnou zložkou vlasov.  Odporúča sa konzumácia potravy bohatej na sírne aminokyseliny, cysteín (tvaroh, syry) prípadne posilnenie ich tvorby užívaním MSM vo forme doplnkov výživy. MSM je zároveň substrát pre glutatión, najsilnejší vnútrobunkový antioxidant. Posilnením tvorby glutatiónu sa zvyšuje ochrana DNA vlasových folikulov pred degeneráciou a predčasným vypadávaním vlasov. MSM sa odporúča brať dlhodobejšie, výsledky v podobe spevnenia a zvýšenia hustoty vlasov sa dostavia obvykle až po niekoľkých mesiacoch. Zabránením predčasnému vypadávaniu sa pri zachovaní rovnakej dĺžky vlasového cyklu postupne zvyšuje hustota vlasov.
Odporúčaná dávka MSM 1 až 3 g denne.