Vysoký tlak a cholesterol

Vysoký krvný tlak
 
Vysoký krvný tlak a ochorenia krvného obehu patria medzi typické civilizačné ochorenia. V priemyselne vyspelých krajinách je vysoký krvný tlak najčastejšou príčinou úmrtnosti na ochorenia srdca a krvného obehu. Už zo samotnej charakteristiky vysokého krvného tlaku ako civilizačného ochorenia je zrejmé, že za vznik vysokého krvného tlaku sme v prvom rade zodpovední svojim nezdravým životným štýlom a nevhodnou výživou. Odôvodňovať vysoký krvný tlak dedičnými vlohami môže pripomínať kapituláciu bez boja. O prevencii vysokého tlaku sa môžete dočítať v mnohých publikáciách. Azda najčastejšími preventívnymi odporúčaniami sú dostatok telesného pohybu, vyhýbanie sa stresu, abstinencia fajčenia, primeraná telesná hmotnosť a samozrejme vhodná výživa. A práve vhodnej výžive sa budeme venovať viac a z úplne nového pohľadu.
 
Vysoký krvný tlak a strašiak cholesterol
 
Ak si položíme otázku „čomu sa vyhýbať pri vysokom krvnom tlaku?“ absolútna väčšina z nás uvedie zvýšenému príjmu cholesterolu a vysokým hladinám cholesterolu v krvi. Pri otázke „ako znížiť cholesterol?“ bez zaváhania väčšina z nás odpovie vyhýbaním sa živočíšnym tukom a nahradením ich konzumácie rastlinnými tukmi.
 
Len málokto z nás si uvedomí, že hladiny cholesterolu sú geneticky nastavené zložitými mechanizmami a opatrenia obmedzujúce príjem cholesterolu z potravy budú pripomínať skôr boj s veternými mlynmi. To je jeden z dôvodov, prečo sa tak často siaha po tabletkách. V skutočnosti cholesterol v potrave ovplyvňuje hladinu v krvi len minimálne. Ak z potravy úplne vylúčime prísun cholesterolu, vôbec tým neovplyvníme vlastnú tvorbu cholesterolu – a tá je pre jeho hladinu rozhodujúca. Vajíčka boli v minulosti pri nízkocholesterolovej diéte prakticky vylúčené. Najnovšie výskumy však zistili že ak konzumujeme potravu bohatú na obsah cholesterolu, črevná sliznica zareaguje znížením jeho vstrebávania. Platí to samozrejme aj opačne, ak sa úplne zriekneme cholesterolu, naše telo sa prispôsobí a začne si cholesterol vyrábať samo.
 
Čo môžeme robiť, keď hladiny cholesterolu si telo reguluje samo?
 
Namiesto spomínaného boja s veternými mlynmi bude prirodzenejšie a účinnejšie vytvoriť z cholesterolu – zlého pána, priateľský, telu užitočný cholesterol. Určite ste počuli o takzvanom dobrom, HDL a rizikovom, LDL cholesterole. Najnovšie poznatky vedcov zistili že dôležitejšie ako celková hladina je samotné zloženie cholesterolu a prítomnosť zápalu ako faktora umožnujúceho cholesterolu vytvárať usadeniny v cievach a následne spôsobovať vysoký tlak.
 
Ako zabrániť cholesterolu v upchávaní ciev a zvyšovaní krvného tlaku?
 
Pravidelnou fyzickou aktivitou pomáhame v prirodzenej premene rizikového LDL cholesterolu na ochranný HDL cholesterol. Z diétnych opatrení vedúcich k prevencii a zníženiu krvného tlaku sú najdôležitejšie výber vhodnej potravy a uprednostňovanie prospešných tukov.
 
Usadzovanie cholesterolu v cievach je dôsledkom použitia náhradného, rezervného reparačného (opravného) mechanizmu, vytvárania takzvaných "záplat" na poškodených miestach.
 
Nedostatok kolagénu
 
K usádzaniu cholesterolu (tvorbe "záplat") však dochádza len v prípade nedostatku kolagénu ako najdôležitejšej bielkoviny zabezpečujúcej prirodzenú obnovu poškodených miest v cievach. Na tvorbu kolagénu je nevyhnutný dostatok esenciálnej aminiokyseliny – lyzínu a zároveň dostatok kyseliny askorbovej – vitamínu C. Nedostatok oboch uvedených výživových zložiek znižuje tvorbu kolagénu a núti telo siahnúť po náhradných opravných mechanizmoch, ktorými sú fosfolipidové a lipoproteínové sedimenty (takzvané cholesterolové záplaty).
 
Zabezpečenie dostatočného príjmu antioxidantov, vitamínu C, lyzínu správny pomer nenasýtených tukov (omega-6 a omega-3  3-4:1) a obmedzenie tvorby škodlivých peroxylipidov – zoxidovaných foriem tukov (znížením častej konzumácie polynenasýtených tukov – slnečnicový, sójový a repkový olej) je pre zachovanie zdravých ciev a normálneho krvného tlaku  kľúčové. 
 
Zaužívané klišé "vyhýbajte sa konzumácii nasýtených tukov a cholesterolu" so súčasným masívnym predpisovaním statínov – liekov na zníženie cholesterolu nielenže nevedie k zníženiu srdcovo cievnych ochorení ale spôsobuje množstvo ďaľších zdravotných komplikácií a ochorení (statíny – rakovina, kardiomyopatie, demencia).     
 
Vylúčenie živočíšnych tukov je zaužívaný mýtus
 
Sú naozaj všetky živočíšne tuky zlé? Delenie tukov podľa pôvodu v prevencii vysokého tlaku krvi nemá význam, predstavuje príliš jednostranný pohľad a môže skôr zavádzať. Eskimáci nepoznajú srdcovo cievne ochorenia a pritom konzumujú len živočíšne tuky. Japonci z Okinawy si doprajú bravčové a majú tež najnižší výskyt cievnych ochorení. Kde sú teda skutočné príčiny vysokého tlaku? Na tuky sa netreba pozerať ako na živočíšne a rastlinné. Pozrime sa na tuky ako na vhodné, prospešné a rizikové. Tuky sú jednoducho veľmi dôležité pre naše zdravie, netreba sa ich báť, dôležitejšie je vedieť aké tuky konzumovať v akej miere.
 
Ako vplývajú jednotlivé tuky na krvný tlak?
 
Sójový, repkový a slnečnicový olej
 
Predstavujú v súčasnosti dieteticky najčastejšie odporúčané rastlinné oleje s pervahou polynenasýtených tukov (viac ako 50%!) a prevláda názor že by mali byť uprednostňované pred konzumáciou živočíšnych tukov.
 
Uvedené rastlinné oleje sú zdrojmi výraznej prevahy omega-6 mastných kyselín. Omega-6 mastné kyseliny sú na jednej strane potrebné ako zdroje na tvorbu zápalových faktorov zúčastňujúcich sa eliminácie patogénov, tiež látok zabezpečujúcich zrážanlivosť krvi (tromboxánu) a látok zužujúcich cievy, ich nadbytočná konzumácia však vytvára škodlivé peroxilipidy a voľné radikály. Konzumácia týchto tukov v nadbytku vedie k ich využitiu nielen ako zdrojov pre riadenie viacerých biologických procesov, ale dochádza k ich využitiu ako potencionálne rizikových zdrojov energie!
 
Nadmerná konzumácia polynenasýtených tukov v snahe vyhnúť sa živočíšnym tukom vedie k tvorbe voľných radikálov, posilneniu zápalových procesov, zužovaniu ciev a zvýšenej zrážanlivosti krvi. Posilnenie zápalových procesov v cievach, zúženie ciev a vysoká zrážanlivosť krvi poškodzujú cievne steny a spôsobjú usadzovanie cholesterolu a následne zvýšený cievny odpor – vznik vysokého krvného  tlaku.
 
Rybí olej
 
Napriek tomu, že je to živočíšny tuk, konzumáciou potravy bohatej na rybí tuk výrazne prispievame k zníženiu krvného tlaku. Prečo? Rybí tuk je najbohatším zdrojom takzvaných omega-3 nenasýtených mastných kyselín. Naše telo používa tieto mastné kyseliny na tvorbu látok znižujúcich zrážanlivosť krvi, látok uvoľňujúcich napätie ciev a látok znižujúcich zápaly. Všetky uvedené účinky rybieho tuku spoločne pôsobia proti tomu aby sa cholesterol stal zlým pánom a mohol sa usadzovať v cievach a následne spôsoboval vysoký krvný tlak.
 
Aké ryby konzumovať?
 
Najbohatšími zdrojmi prospešných omega-3 tukov sú tučné severské ryby, losos, sardinky treska.  Pri  vysokej prevahe konzumácie rastlinných tukov s prevahou omega-6 konzumácia rýb 2-krát týždenne nemusí stačiť. Preto v súčasnosti existujú tiež prirodzené, vysoko čistené rybie oleje zbavené akéhokoľvek zápachu, ktorých konzumáciou dokážeme účinne a prirodzene vyvážiť zdraviu škodlivú vysokú prevahu omega-6 tukov.
 
Olivový olej
 
Olivový olej je veľmi vhodnou potravinou účinne znižujúcou krvný tlak. Ľudia pravidelne konzumujúci olivový olej v oblastiach stredozemného mora majú podstatne nižší výskyt vysokého tlaku a srdcovo cievnych ochorení.

Prečo olivový olej znižuje krvný tlak?

Z hľadiska ľudskej výživy je olivový olej najvhodnejším olejom rastliného pôvodu. Olivový olej je najbohatším zdrojom kyseliny olejovej, obsahuje až 75% tejto mononenasýtenej mastnej kyseliny priamo pôsobiacej na zníženie krvného tlaku. Zároveň obsahuje len 8% omega-6 mastných kyselín zužujúcich cievy, kým slnečnicový, sójový a repkový olej obsahujú až do 50% omega-6. Olivový olej lisovaný za studena navyše obsahuje flavonoidy, typické horkastou príchuťou oleja a zelenkastou farbou. Flavonoidy pôsobia ochranne pred premenou cholesterolu na rizikový a teda zabraňujú jeho usadzovaniu v cievach.
 
Maslo alebo margarín?
 
V súčasnosti sa dlhodobo uprednosňuje konzumácia rastlinných másiel a margarínov pred kravským máslom. Srdcovo cievne ochorenia aj napriek tomuto opatreniu zastávajú prvé miesto. Najnovšie poznatky vedcov prehodnocujú odporúčania a poukazujú na nevhodnú a vysokú prevahu omega-6 v rastlinných máslach ako aj na prítomnosť veľmi škodlivých trans-foriem mastných kyselín vznikajúcich pri priemyselnom spracovaní rastlinných tukov. Práve trans-formy mastných kyselín pochádzajúce z rastlinných náhrad kravského másla a potravín obsahujúcich takzvané skryté tuky zapríčiňujú zvyšovanie hladín rizikového cholesterolu a prispievajú k vzniku vysokého tlaku a civilizačných ochorení.
 
Návrat k prirodzeným potravinám doprevádzaný striedmosťou bude po desaťročiach experimentov s neprirodzenými náhradami potravín najvhodnejšou cestou pre naše zdravie.
 

PharmDr. Jozef Zima

Pridaj komentár