Ako prekonať sezónne alergie?

Ako ľahšie prekonať obdobie alergií?
 
Alergické reakcie sú charakteristické neprimerane intenzívnou reakciou imunitného systému na rôzne látky z prostredia. Najúčinnejšou ochranou je vyhýbanie sa kontaktu s alergénmi – látkami spúšťajúcimi alergie. Keďže úplné zamedzenie kontaktu s alergénom nie je možné, do úvahy prichádzajú preventívne opatrenia zmierňujúce priebeh alergií. K lepšiemu prekonaniu obdobia výskytu alergie môže pomôcť vhodne prispôsobená strava a tiež aplikácia liečivých rastlín. Jednotlivé výživové opatrenia je potrebné vykonať v predstihu. Ktoré potraviny a ich účinné zložky dokážu najúčinnejšie pomôcť ľahšie prekonať obdobie alergií?
 
Flavonoidy
 
Predstavujú účinnú prírodnú zbraň proti alergiám. Flavonoidy nielen podporujú antioxidačné účinky vitamínu C ale podľa japonských výskumníkov najmä kvercetín ale aj resveratrol a katechíny tlmia uvoľňovanie histamínu, látky zodpovednej za začervenanie, opuch slizníc a pocit svrbenia pri alergii. Na rozdiel od iných látok potrebujú flavonoidy istý čas aby sa prejavil ich účinok. Preto je vhodné prispôsobiť výber vhodných potravín najmenej dva týždne pred očakávaným začiatkom sezóny výskytu alergických prejavov.
 
Prírodnými zdrojmi kvercetínu sú cesnak a cibuľa, farebné ovocné šupky, červené hrozno, čierne ríbezle a plody čiernej bazy. Tmavé červené víno je bohatým zdrojom resveratrolu. Najviac katechínov, ktoré tiež pomáhajú zmierňovať alergie, obsahuje zelený čaj.
 
Uprednostňujte prirodzené potraviny pred doplnkami vo forme kapslí. Podstatne vyššiu vstrebatelnosť a tým aj biologická účinnosť zabezpečuje aglykónová forma flavonoidov vyskytujúcich sa prirodzene v ovocí. Spracovaním sa aglykónová väzba rozkladá.
 
Ananás
 
Účinky enzýmov pri štiepení imunitných komplexov sprevádzajúcich zápalové a alergické reakcie sú dobre známe. Čerstvý ananás alebo ananásová šťava sú jedinečnými zdrojmi enzýmu bromelaín priaznivo pôsobiaceho pri zápaloch a opuchlinách. Odborníci na výživu odporúčajú bromelaín aj na zmiernenie alergických reakcií.
 
Ryby a rybí olej
 
Pri kontakte sliznice s alergénom imunitný systém spúšťa reakciu. Dochádza k uvoľneniu látky nazývanej imunoglobulín E (IgE) a histamínu. Dlhodobo podávané omega-3 mastné kyseliny s dlhým reťazcom EPA a DHA znižujú tvorbu imunoglobulínov a tým zmierňujú intenzitu alergickej reakcie. Prirodzeným zdrojom EPA a DHA sú tučné severské ryby alebo čistý rybí olej ktorý je v dostupný v prírodnej forme a navyše zbavený nepríjemného zápachu.
 

 

Cesnak a cibuľa môže zastaviť alergiu skôr ako vznikne
 
V oboch potravinách sa nachádza flavonoid kvercetín spomaľujúci priebeh alergickej reakcie.  Najviac kvercetínu obsahuje červená cibuľa, menej žltá minimum svetlé odrody. Obsah kvercetínu v červenej cibuli je približne 1,5 %. Tepelnou úpravou sa stráca približne polovica obsahu flavonoidov.
 
Zdroj:K.Grzelak et al.: Content of quercetin glycosides and fructooligosaccharides in onion stored in a cold room;J.Eur.FoodRes.Vol.228,No.6,2009.

 

Kalcium a magnézium
 
Dva základné minerály udržiavajú celkové zdravie a zároveň sa odporúčajú pri zmiernení alergií.  Vhodným prirodzeným zdrojom sú vybrané minerálne vody so zvýšeným obsahom kalcia a magnézia.
 

Pridaj komentár