Ženské choroby

Môžu tuky typu omega-3 tiež pomôcť bežným „ženským problémom“?
 
Jedným z týchto problémov je predmenštruačný syndróm (PMS), termín používaný pre celú škálu problémov vyskytujúcich sa v období pred začiatkom menštruácie. Aj keď sú príčiny komplexné, vyrovnaný príjem omega tukov pomôže PMS zmierniť a odstrániť napätie a úzkosť. Na bunkovej úrovni tuky typu omega-3 udržujú pod kontrolou omega-6 eikosanoidy, ktoré by inak mohli spôsobiť podráždenie a zápal behom tohto pre ženu zraniteľného obdobia.
 

Menštruačné kŕče majú byť mierne a ťažko všimnuteľné, niekedy však môže byť menštruačná bolesť (dysmenorea) tak silná, že prinúti mladé dievčatá a ženy zostať na lôžku alebo užívať lieky proti bolesti. Bolestivé kŕče spôsobujú silné kontrakcie maternice reagujúce na určitú hladinu prostaglandinu získaného z omega-6 (AA) zo stravy. (V skutočnosti pri normálnom pôrode obrovská vlna tohto prostaglandínu signalizuje začiatok pôrodných bolestí).

 

Ženy, ktoré jedia často ryby, sú omnoho menej náchylné k bolestivej menštruácii. Je to logické, pretože omega-3 tuky obsiahnuté v rybách zabraňujú produkcii veľkého množstva týchto nepriaznivých prostaglandínov. V priebehu dvojmesačnej liečby 48 dievčat trpiacich silnými menštruačnými bolesťami boli polovici z nich podávané denne malé dávky EPA a DHA (1,8g) z rybieho tuku. Táto skupina dievčat mala menšie bolesti ako skupina dievčat , ktorým boli podávané placebo lieky.

 

  

Omega-3 teda dokážu pomôcť ženám v produktívnom období, ale ako je tomu u žien v menopauze?

 

Pokles množstva ženských hormónov po menopauze môže spôsobiť stenšenie vaginálneho tkaniva a zníženie lubrikačnej schopnosti. To vedie k vaginálnemu vysušeniu, svrbeniu, podráždeniu a bolesti v priebehu pohlavného styku. Doktor Rudin píše:“Nedostatočnému vaginálnemu zvlhčeniu sa dá predísť, a to do veľkej miery, pokiaľ pomer omega tukov bude správny. Všetky telové výlučky sú závislé na tom, ako správne príslušné sekrečné bunky fungujú. Esenciálne mastné kyseliny poskytujú molekuly potrebné ku stavbe zdravých sekrečných buniek, vrátane buniek obsiahnutých v žľazách, ktoré lubrikujú a zvlhčujú tkanivo vagíny. U dvoch žien zúčastnených štúdie sa po niekoľko mesačnom užívaní doplnkov ľanového oleja vaginálna sekrécia znova zvýšila.“

 

Depresie vyskytujúce sa pri menopauze má mnoho žien. Jedna z dobrovoľníčok Dr. Rudina uviedla, že pred ôsmimi rokmi pred začiatkom menopauzy bola veľmi veselou ženou, plnou života. Avšak s príchodom menopauzy sa u nej častejšie začali vyskytovať depresie a úzkosť. Niekedy strávila celý deň v slzách a neschopnosti rozumne uvažovať. Po liečbe estrogénmi sa tento stav zlepšil, ale jej prsia boli citlivé a bolestivé na dotyk. Po ukončení liečby estrogénmi tieto symptómy vymizli, ale opäť sa vrátili predošlé duševné stavy. Preto sa rozhodla zúčastniť sa skúšobnej štúdie. Niekoľkomesačná diéta s vysokým množstvom ľanového oleja jej umožnila prestať s užívaním hormonálnych liekov.

 

Doktor Rudin uvádza : „Jej nálada sa markantne zlepšila a množstvo ďalších problémov – vrátane silných návalov tepla – vymizli.“

 


Čo je pravda na tom, že obdobie menopauzy je omnoho jednoduchšie pre ženy v Japonsku než pre ženy západného sveta a je i toto ovplyvnené príjmom omega-3?

 

V poslednej dobe sa stal stredom pozornosti poznatok, že sa v období menopauzy u japonských žien zďaleka neprejavujú tak typické symptómy ako u žien zo západného sveta. Napríklad takmer žiadna japonka netrpí tzv. návalmi tepla. Japonskí lekári, na rozdiel od amerických zriedkavo predpisujú svojej pacientke hormonálnu liečbu. Tradičná japonská strava obsahujúca veľké množstvo sójových jedál, akú sú sójové bôby, miso tempeh a tofu,j e hlavným dôvodom, prečo u Japoniek prebieha menopauza tak hladko. Jedlá zo sóje dodávajú telu rastlinné estrogény (fytoestrogény), akým je napr. genisteín, ktorý sa správa ako slabší estrogén. Pokiaľ sa týchto látok dostane do tela veľké množstvo, dokážu uľahčiť symptómom spôsobeným nízkou hladinou hormónov behom menopauzy.

 

Okrem sóje je už po storočia strava založená na love a zbere darov mora. Tradičný pomer príjmu tukov typu omega-3 a omega-6 je 2,8:1, čo nepochybne umožňuje, že omega-3 tuky spolu s fytoestrogénmi hrajú veľmi dôležitú úlohu v bezproblémovom priebehu menopauzy. Staršie japonské ženy, na rozdiel od tých mladších,sa stále držia tradičných jedál. Jedálniček mladých žien dnes už neobsahuje tak veľké množstvo rýb, ako tomu bolo skôr.

 

Stravujú sa prevažne tzv. komerčným jedlom, ktoré obsahuje značné množstvo tukov typu omega-6, čo spôsobuje značný nepomer medzi omega-6 a omega-3 tukmi (5:1). Možno až súčasné mladé ženy dosiahnu vek menopauzy, v japonských gynekologických ordináciách bude tiež zaznievať termín „návaly tepla“.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.