Dávkovanie omega-3 počas tehotenstva

Potrebuje tehotná žena omega-3 esenciálne mastné kyseliny?
 
Pre tehotné a dojčiace ženy je obzvlášť dôležité konzumovať DHA (jednu zo zložiek rybieho oleja), pretože vývoj dieťaťa závisí od matky. DHA je esenciálna omega-3 nenasýtená mastná kyselina, znamená to že ju telo nedokáže vytvárať a musíme ju získavať z prijatej potravy. Dostatok DHA je nesmierne dôležitý pre zdravý, normálny vývoj mozgu, očí a nervového systému dieťaťa. Nedostatočný príjem DHA v období tehotenstva je spájaný so skrátením trvania tehotenstva a zvýšeným rizikom predčasného pôrodu.
 
Dávkovanie rybieho oleja počas tehotenstva
 
Medzinárodný výskumný projekt skúmajúci význam tukov vo výžive počas tehotenstva (Perinatal Lipid Nutrition Project – PERLIP) a projekt skúmajúci výživu počas tehotenstva (Early Nutrition Programming Project – EARNEST) v spolupráci s niekoľkými vedeckými spoločnosťami vydali na základe mnohých systematických výskumov spoločné odporúčania týkajúce sa príjmu tukov v diéte u tehotných a dojčiacich žien.
 
Vydaný súhrnný dokument odporúča ženám počas tehotenstva a dojčenia priemerný príjem omega-3 DHA v minimálnom množstve 200mg denne.
 
V sledovaných klinických štúdiách sa však podávali ženám optimálne denné dávky do 1000mg čistej DHA zodpovedajúce dávke 2 až 7 g rybieho oleja denne (cca 1 čajová až 1 polievková lyžica) bez rizika výskytu akýchkoľvek nežiadúcich účinkov.
 
 
Tabuľka: Odporúčané denné príjmy omega-3 počas tehotenstva a dojčenia
 
 
čistá DHA
Rybí olej (40% omega-3)
Odporúčaný minimálny príjem
200 mg
0,5 ml
Odporúčaný optimállny príjem
1000 mg
2,5 ml (1 čajová lyžička)
 
Zdroj: KoletzkoI B. et al.: Consensus Statement Dietary fat intakes for pregnant and lactating women. British Journal I of Nutrition (2007), 98, 873-877.
 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.