Kokosový olej

Kokosový olej sa používa stáročia ako zdroj zdravej výživy v tropických oblastiach. Najnovšie vedecké výskumy len potvrdzujú fakt, že miestni obyvatelia považujú kokosovú palmu za „strom života“ a jej plody kokosové orechy za zdroj čistých a vyvážených živín. Najcennejšou živinou získavanou z kokosu je panenský kokosový olej, v súčasnosti považovaný dokonca za funkčnú potravinu so schopnosťou liečiť viaceré ochorenia.
 
Medicínsky výskum sa zhoduje na minimálnom 30% podiele tukov a olejov z celkového energetického príjmu.  Tuky sú dôležité nielen z hľadiska príjmu energie ale aj pre funkciu enzýmov, hormónov a bunkových membrán. Vlastnosti a účinky rôznych tukov sú tak rozmanité ako celá príroda. Preto je dôležité poznať základné delenie tukov, porozumieť ich účinkom a správnou voľbou prispieť k zdravšiemu životnému štýlu našich detí, rodín a nás samotných.
 
Nasýtené tuky sú v modernej dobe často spájané s nezdravým stravovaním. Aj v tejto oblasti výživy rovnako platí že nie všetky moderné výživové odporúčania sú aj správne. Typickým príkladom je odklon od používania kokosového oleja.  
 
Negatívny pohľad na kokosový olej ako nasýtený tuk a jeho zdravotné účinky zapríčinili ojedinelé medicínske štúdie z obdobia pred desiatkami rokov, ktoré používali hydrogenovaný kokosový olej (chemicky zmenený) namiesto pôvodného, panenského oleja.
 
V 50. rokoch minulého storočia presadila dobre vyzbrojená marketingová mašinéria domácu americkú produkciu výživových tukov. Vznikol priemysel sójového a repkového oleja. Podporovaná Americkou asociáciou pre choroby srdca (AHA) zapríčinila zmenu v stravovaní Američanov trvajúcu viac ako päť desaťročí a siahajúcu až do súčasnosti. Nahradilo sa používanie prirodzených nasýtených tukov polynenasýtenými a čiastočne hydrogenovanými rastlinnými tukmi. Výsledkom nie je zníženie kardiovaskulárnych chorôb ale opačne – nárast sprevádzaný pribúdajúcou obezitou, cukrovkou a rakovinou.
 
Súčasne moderné výskumy ukazujú že niektoré nasýtené tuky sú v skutočnosti nevyhnutné pre zdravie. Za zdravotne prospešné nasýtené tuky považujú takzvané stredne dlhé nasýtené tuky obsahujúce mastné kyseliny s dĺžkou reťazca 8 až 14 uhlíkov (C-8 až C-14, medium chain fatty acids). Pomáhajú zvyšovať metabolizmus, sú ľahšie stráviteľné, priaznivo ovplyvňujú zloženie celkového cholesterolu. Pre telo predstavujú najvhodnejší rýchly zdroj energie zabezpečujúci vyrovnané hladiny glykémie, uľahčujú prácu pečene, obličiek a chránia štítnu žľazu.
 
Nasýtené tuky sú základnou súčasťou zdravej výživy. Kokosový olej sa svojim unikátnym zložením najviac približuje zloženiu tukov v materskom mlieku.